Algemene voorwaarden

 

 

 

Algemene- en Leveringsvoorwaarden Nederlandse Zonnepanelen Unie B.V.

Algemene voorwaarden Zonnepanelen 

Artikel 1 Definities

1.1. Algemene en leveringsvoorwaarden: onderhavige  algemene en leveringsvoorwaarden.

1.2. Bestelprocedure: de procedure, die de klant interactief doorloopt,  om zaken te bestellen.

1.3. Klant: de wederpartij van Nederlandse Zonnepanelen Unie B.V. met  wie Nederlandse Zonnepanelen Unie B.V. een overeenkomst aangaat.

1.4. Overeenkomst: overeenkomst, waar de algemene en leveringsvoorwaarden  integraal onderdeel van uitmaken, inzake de koop en levering van zaken.  

1.5. Partijen: Nederlandse Zonnepanelen Unie B.V. en klant gezamenlijk.

1.6. Nederlandse Zonnepanelen Unie B.V.: de partij welke zich bedient van de algemene en leveringsvoorwaarden, tevens wederpartij van klant.

Artikel 2 Toepasselijkheid

2.1. De algemene en leveringsvoorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten, eventuele (e- mail) nieuwsbrieven, de website, de bestelprocedure alsmede contacten en/of (rechts)handelingen tussen partijen, ook wanneer deze (rechts)handelingen niet mochten leiden tot een overeenkomst.

2.2. Toepasselijkheid van algemene levering- of betalingsvoorwaarden en/of andere algemene of bijzondere voorwaarden van klant is uitdrukkelijk uitgesloten.

2.3.  Op al onze diensten, producten, aanbiedingen, offertes, leveringen, installaties, montage en Overeenkomst(en) (inclusief eventuele aanvullende of vervolgopdrachten) zijn deze Algemene Voorwaarden van toepassing. Door online, telefonisch, schriftelijk of mondeling een product of dienst aan te vragen, van ons af te nemen, te bestellen en/of (aan) te betalen, gaat u akkoord met de toepasselijkheid en inhoud van de Algemene Voorwaarden en onze Privacy Verklaring.

Artikel 3 Totstandkoming overeenkomst

3.1. De aangeboden zaken met bijbehorende prijzen gelden als een  vrijblijvend aanbod, dat door klant kan worden aanvaard.

3.2. Nederlandse Zonnepanelen Unie B.V. garandeert niet dat het aanbod als hiervoor bedoeld zonder fouten en/of omissies is. Druk- en zetfouten zijn dan ook uitdrukkelijk voorbehouden en kunnen een grond zijn om de overeenkomst geen gestand te doen geven. Indien Nederlandse Zonnepanelen Unie B.V.  hiertoe besluit zal zij dit onverwijld aan klant laten weten.

3.3. Mocht het door technische redenen niet mogelijk zijn om tegen de aangeboden prijs de zonnepanelen te installeren, doordat bijvoorbeeld de constructie van het gebouw het niet toelaat, dan heeft Nederlandse Zonnepanelen Unie B.V. de mogelijkheid om de overeenkomst eenzijdig te ontbinden. De Nederlandse Zonnepanelen Unie B.V. kan niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele opgenomen snipper dagen/ vrij genomen dagen.

3.4 Nederlandse Zonnepanelen Unie B.V. behoudt het recht voor om alternatieve panelen toe te passen zonder de prijs van de offerte aan te passen. Alternatieve panelen toepassen kan nodig zijn als er panelen op de markt komen met betere specificaties ( hoger vermogen) en daarom het geoffreerde paneel niet meer leverbaar is of in geval van levering-/kwaliteitsproblemen van het geoffreerde panelen (lager vermogen).

Bij panelen met een afmeting kleiner dan 2 meter geldt dat bij een verschil van maximaal 5 wp vermogen van het zelfde type paneel er geen overleg gevoerd hoeft te worden met de opdrachtgever. Bij een verschil van meer dan 5 wp of een andere soort/type paneel dient dit eerst overlegd te worden met de opdrachtgever.

Bij panelen met een afmeting groter dan 2 meter geldt dat bij een verschil van maximaal 10 wp vermogen van het zelfde type paneel er geen overleg gevoerd hoeft te worden met de opdrachtgever. Bij een verschil van meer dan 10 wp of een andere soort/type paneel dient dit eerst overlegd te worden met de opdrachtgever.

3.5 Indien er wordt gekozen voor de Micro-omvormers van het merk Hoymiles, gelden de volgende voorwaarden: de Micro-omvormers worden geleverd in de meest efficiënte configuratie, waarbij de omvormers in bundels van 1, 2 en 4 micro-omvormers per behuizing kunnen zitten. De definitieve configuratie wordt altijd bepaald door de technische dienst. Voor het gemak wordt in de offerte altijd uitgegaan van 1 micro-omvormer per paneel, wat ook daadwerkelijk het geval is.

3.6  Nederlandse Zonnepanelen Unie B.V. behoudt het recht om een alternatieve bevestigingsmateriaal toe te passen zonder de prijs van de offerte aan te passen, mits de kwaliteit en garantie het zelfde is. Hierover hoeft de klant niet geïnformeerd te worden, tenzij die afbreuk doet op het eerder besproken legplan.

3.7 Omdat de klant geen aanbetaling hoeft te doen behoudt de Nederlandse Zonnepanelen Unie het recht om de offerte eenzijdig te ontbinden als de geoffreerde materialen niet meer leverbaar zijn door de fabrikant of door de vaste leveranciers.

3.8 De Nederlandse Zonnepanelen Unie behoudt het recht om de overeenkomst eenzijdig op te zeggen indien tijdens de werkvoorbereiding blijkt dat de installatie technisch niet haalbaar is. Indien dit 1 dag van te voren door wordt gecommuniceerd dan zal de klant een tegemoetkoming ontvangen van 150  euro voor de opgenomen snipperdag.

3.9 Indien tijdens de installatie blijkt dat er een hijskraan te pas moet komen dan zijn de kosten voor de Klant. Indien de klant hier niet akkoord mee gaat dan mag de klant en de Nederlandse Zonnepanelen Unie de overeenkomst eenzijdig opzeggen.

 

 Artikel 4 Prijzen en betaling

4.1. Prijzen zoals genoemd zijn inclusief BTW, alsmede inclusief andere van overheidswege opgelegde heffingen. De prijzen zijn inclusief

transportkosten. Tenzij uitdrukkelijk aangegeven.

4.2. Nederlandse Zonnepanelen Unie B.V. is gerechtigd te allen tijde de prijzen aan te passen. Dit laatste heeft geen gevolgen voor lopende overeenkomsten welke bij prijsverhogingen zullen worden uitgevoerd tegen de overeengekomen prijzen.

4.3. Door de klant kunnen de verschuldigde bedragen worden voldaan door middel van betaling middels overschrijving (via de Bank).

4.4. Indien er na de levering en installatie van de zonnepanelen er een probleem voordoet maar er wel stroom geproduceerd wordt dan mag er maximaal 5% van de aanneemsom worden achtergehouden totdat het probleem is opgelost.

4.5. Nederlandse Zonnepanelen Unie B.V. behoudt zich het eigendom van alle afgeleverde en nog af te leveren goederen, totdat de koopprijs van de geleverde goederen geheel is voldaan.

4.6 De Nederlandse Zonnepanelen Unie zal na betaling de monitoringsaccount in orde maken doorgaans is dit binnen 7 werkdagen. Indien dit langer duurt kan de Nederlandse Zonnepanelen Unie niet aansprakelijk gesteld worden voor verlies van gebruiksgenot. 

4.6. De factuur dient de dag na de installatie middels bankoverschrijving voldaan te worden. Indien de factuur niet binnen 3 dagen na de installatie wordt betaald, is de opdrachtgever van rechtswege met betaling in verzuim. Bij verzuim van betaling na 1 week zal de monitoringapp gedeactiveerd worden. De monitoring her activeren kost 150 euro exclusief de btw. Na twee weken in verzuim van betaling te blijven zal er een aanmaning verstuurd worden. Is de betaling na vier weken niet voldaan door de opdrachtgever dan ontvangt de opdrachtgever een 2de aanmaning met een door de wet bepaalde verhoging van de factuur. Bij wanbetaling na 6 weken wordt de factuur uithanden gegeven aan een incasso bureau. Tevens is Vanaf dat moment de opdrachtgever naast de hoofdsom de buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd. Ook is de opdrachtgever een rentevergoeding verschuldigd. De rentevergoeding wordt berekend op basis van artikel 6: 119 BW.

4.7. Indien Opdrachtgever een natuurlijke persoon is, niet handelend in uitoefening van een bedrijf, worden de buitengerechtelijk incassokosten berekend conform de staffel opgenomen in de Wet Buiten- gerechtelijke Incassokosten (WIK) . Indien Opdrachtgever een rechtspersoon is of een natuurlijke persoon handelend in uitoefening van een bedrijf, bedragen de buitengerechtelijke incassokosten 15% van de hoofdsom inclusief wettelijke handelsrente. 

Artikel 5 Leveringstermijn

5.1. De leveringstermijnen zoals worden vermeld zijn indicatief.

5.2. Nederlandse Zonnepanelen Unie B.V. zal zich tot een uiterste  inspannen deze indicatief afgegeven leveringstermijnen te behalen.

5.3. Indien en voor zover Nederlandse Zonnepanelen Unie B.V. niet binnen 45 (vijfenveertig) dagen de bestelde zaken aan klant kan leveren heeft de klant het recht, nadat Nederlandse Zonnepanelen Unie B.V. heeft laten weten de overeenkomst niet binnen de hiervoor gestelde termijn te kunnen uitvoeren, om de overeenkomst te annuleren.  Dit geldt ook andersom. Artikel 3.3 is dan van overeenkomstige toepassing.

5.4 Indien de Nederlandse Zonnepanelen na goedkeuring van de overeenkomst niet binnen 6 weken de panelen kan installeren bij opdrachtgever, mag de Nederlandse Zonnepanelen Unie de overeenkomst eenzijdig opzeggen.

5.5 Indien de Nederlandse Zonnepanelen Unie in samenspraak met de opdrachtgever de installatie later dan 6 weken na goedkeuring van de overeenkomst in plant. Dan behoudt de Nederlandse zonnepanelen Unie het recht om de overeenkomst eenzijdig op te zeggen, dan wel de prijsstijgingen door te rekenen in de offerte, Tenzij anders afgesproken en de afspraken via email zijn bevestigd.

5.6 Indien de Nederlandse Zonnepanelen Unie in samenspraak met de klant de installatie later dan 6 weken na goedkeuring van de overeenkomst in plant. Dan behoudt de Nederlandse zonnepanelen Unie het recht om de overeenkomst eenzijdig op te zeggen.

Artikel 6 Herroepingsrecht

6.1. Bij de aankoop van producten heeft de klant de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende ten minste  zeven (7) werkdagen voor de installatie. 

6.2. De herroeping geldt als ontbindende voorwaarde waarbij de Klant recht heeft op teruggave van hetgeen reeds betaald is. 

6.3 Indien een Consument na de wettelijke herroepingstermijn maar voordat er uitvoering wordt gegeven aan de opdracht een gegeven order geheel of gedeeltelijk annuleert (voor zover wettelijk toegestaan),is zij gehouden aan de Nederlandse Zonnepanelen Unie alle met het oog op de uitvoering van de order of
opdracht gemaakte kosten en eventuele schade te vergoeden, welke als volgt zijn begroot voor arbeid, planning, voorrijkosten en werkvoorbereidingskosten:

– tot uiterlijk 5 dagen voor de installatiedatum: 30% van de Koopsom, en
– binnen 5 dagen voor de installatiedatum: 50% van de Koopsom

 

Artikel 7 Reclameren

7.1. Indien en voor zover naar mening van de klant de eigenschappen van de zaken niet voldoen aan de overeenkomst treedt de klant in overleg met Nederlandse Zonnepanelen Unie B.V.

7.2. Indien na onderzoek van Nederlandse Zonnepanelen Unie B.V. blijkt dat de eigenschappen van de zaken wel voldoen aan de overeenkomst

zal Nederlandse Zonnepanelen Unie B.V. met de klant in overleg treden.

7.3. Indien na onderzoek van Nederlandse Zonnepanelen Unie B.V. inderdaad blijkt dat de eigenschappen van de zaken niet voldoen aan de overeenkomst heeft de klant recht op een vervangende zaak.

7.4. Waar in het voorgaande lid wordt gesproken over de waarde van de zaak, wordt bedoeld de in de overeenkomst overeengekomen prijs.

 

Artikel 8 Toepasselijk recht, klachten en geschillen

8.1. Op de overeenkomst en nadere, daaruit voortvloeiende  overeenkomsten is Nederlands recht van toepassing.

8.2. Indien en voor zover er sprake is van een klacht neemt klant contact op met Nederlandse Zonnepanelen Unie B.V. welk contact telefonisch, schriftelijk en elektronisch kan. Gelieve e-mailadres info@nzu.nl te gebruiken. De contactgegevens welke daarvoor kunnen worden gebruikt staan bovenaan onderhavige Algemene en leveringsvoorwaarden vermeldt. Nederlandse Zonnepanelen Unie B.V. zal uiterlijk binnen 10 (tien) werkdagen reageren op een klacht als hiervoor bedoeld. Binnen 15 dagen streven wij ernaar de klacht op te lossen, afhankelijk van de klacht en het probleem. Klant kan het geschil – indien en voor zover partijen er gezamenlijk niet uitkomen – voorleggen aan een daartoe bevoegde rechter, daaronder mede begrepen de Voorzieningenrechter van deze arrondissementsrechtbank, recht doende in kort geding.

8.3. Indien de opleverdocument ondertekend is op de dag van installatie nemen wij geen klachten in behandeling die overeenkomen met de geaccordeerde zaken op de opleverdocument.

8.4. Een natuurproduct heeft de eigenschap niet gelijkwaardig te zijn. Kleurverschillen zijn geen reden tot klacht en zullen niet in behandeling genomen worden.

8.5. Indien er een storing heeft geplaats gevonden in het zonnesysteem kan de misgelopen opbrengsten niet verhaald worden op de Nederlandse Zonnepanelen Unie B.V. 

8.6 Voor klachten of schademeldingen gelden de volgende verval termijnen:

– Klachten met betrekking tot zichtbare afwijkingen aan en/of gebreken van afgeleverde zaken of bij eventuele schade,  dient de klant binnen redelijke termijn ( binnen 15 dagen na installatie en oplevering) nadat de klant de gebreken en/of zichbare afwijkingen en/of schade heeft ontdekt schriftelijk of per email bij de Nederlandse Zonnepanelen Unie te worden ingediend cq gemeld, zulks op straffe van vervalen van het klachtrecht ( inclusief garantie) of het recht op herstel, vervanging of schadevergoeding. 

– Klachten met betrekking tot afwijkingen aan en/of gebreken van afgeleverde zaken of bij eventuele schade die eerst later, maar uiterlijk binnen 3 maanden, gerekend vanaf de dag van aflevering, aan het licht treden, moeten binnen redelijke tijd (doch uiterlijk binnen 15 dagen) nadat de afwijking, schade en/of gebrek door de klant is ontdekt of redelijkerwijs had kunnen blijken, schriftelijk of per email bij de Nederlandse Zonnepanelen Unie  worden ingediend cq gemeld, op straffe van het vervallen van het klachtrecht (inclusief garantie) of het recht op herstel, vervanging of schadevergoeding.

8.7 Wanneer er voor het achterhalen van een gebrek of schade, dat is uitgesloten van
garantie of niet voor rekening of risico van de Nederlandse Zonnepanelen Unie is, onderzoekskosten worden gemaakt, zijn deze kosten voor rekening van de Klant.

8.8 De Klant zal aan het gegrond zijn van een klacht geen recht op wijziging of ontbinding van de Overeenkomst en/of korting en/of verrekening van enig door de Klant verschuldigd bedrag kunnen ontlenen, tenzij anders wordt overeengekomen.

8.9 Indien tijdens de installatie en nokpan losgemaakt dient te worden om de kabels door te voeren is de Nederlandse Zonnepanelen Unie niet aansprakelijk te stellen voor de herstel kosten, dit geldt ook voor loodslappen en dakpannen.

8.10 Indien tijdens de meterkastwerkzaamheden een zegel dient te worden gebroken is de Nederlandse Zonnepanelen Unie niet aansprakelijk voor de kosten die gemaakt moeten worden om de zegel te laten herstellen door de netbeheerder.

8.11 Indien er dakpannen gehaakt of geschroefd zijn dan zal de Nederlandse Zonnepanelen Unie deze netjes losmaken, hiervoor zullen er geen extra in rekening gebracht worden wel zullen de dakpannen zullen ongeschroefd en ongehaakt terug gelegd worden.

8.12 Indien op de dag van de installatie blijkt dat het dak geen tengels en hierdoor een schroefhaaksysteem gebruikt moet worden, dan vervalt de overeenkomst en moet er een nieuwe offerte opgesteld worden. De klant staat vrij om de aanbieding te af te wijzen zonder dat er kosten worden gerekende voor het voorbereidende werk.

 

 

Artikel 9 Garantiebepalingen

9.1. Nederlandse Zonnepanelen Unie B.V. neemt ten aanzien van het geleverde de fabrieksgarantie over van de fabrikant van het betreffende product.

Montage garantie:

De Nederlandse Zonnepanelen Unie garandeert dat haar producten vrij zijn van materiaal en procesfouten gedurende een periode die overeenkomt met de fabrieksgarantie onder normale installatie, onderhoud en gebruikscondities. Dit staat vermeld in uw persoonlijke offerte. De garantieperiode start op de dag van aflevering. De Nederlandse Zonnepanelen Unie zal producten met een defect repareren, vervangen of opeen andere manier het probleem rectificeren. Uw factuur is tevens uw garantiebewijs. Deze garantie is gelimiteerd tot het repareren, vervangen of zo nodig terugstorten van de vervanging/aanschafprijs. Dit zijn de exclusieve en enige rechten ontleend aan deze garantie.

Kosten veroorzaakt door het zelf demonteren en transporteren van een product met defect en transporteren en installeren van het vervangende product vallen niet onder deze garantie. Indien binnen een periode die gelijk is aan de fabrieksgarantie na datum installatie een beroep wordt gedaan op de opbrengstgarantie conform voorwaarden van de producent van de zonnepanelen, dan neemt de leverancier van de zonnepanelen de bijkomende kosten voor montage en levering van de vervangende panelen voor zijn rekening.

Verder omvat deze garantie niet de verliezen resulterende uit gemis van ontvangsten met betrekking tot netwerkinvoer – of subsidie tarieven voor de gegenereerde stroom. De garanties zijn overneembaar door nieuwe bewoners van de woning tegen een vergoeding die wordt vastgesteld aan de hand van de huidige euro-indexering, welke in 2023 is vastgesteld op 250 euro ex btw. Deze vergoeding zal jaarlijks worden herzien op basis van inflatie en kosten. Alle installaties, reparaties en onderhoud dienen uitgevoerd te worden door gekwalificeerd personeel van een ter zake deskundig bedrijf.

De garantie vervalt als inspecties van de Nederlandse Zonnepanelen Unie uitwijzen dat de apparatuur of modules niet onderhouden zijn, schade hebben ondergaan door foutief gebruik, modificaties, installatie en/of verwaarloosde opslag. De garantie vervalt tevens bij ontoereikende reparaties of modificaties gedaan door derde partijen anders dan de Nederlandse Zonnepanelen Unie of een derde partij geautoriseerd door de Nederlandse Zonnepanelen Unie.

Uitsluitingen van garantie:

  • Veroorzaakt door (tijdelijk) minder gunstige weer condities, waardoor product specificaties niet behaald worden.
  • Veroorzaakt door andere invloeden zoals vuiligheid op de voorkant van de module, schade door weersomstandigheden, rook, zout, water, corrosie, zure regen etc., behalve als dit binnen de technische specificaties van de Nederlandse Zonnepanelen Unie mogelijk is.
  • Veroorzaakt door het zelf meten en testen aan de installatie.
  • Veroorzaakt door chemicaliën, kerosine en andere stoffen of vreemde samenstellingen.
  • Veroorzaakt door natuurgeweld als, aardbevingen, tornado’s, vulkaanuitbarstingen, overstromingen, lawines, vorst, hagel en sneeuw schade en/of vliegende objecten, blikseminslag, vandalisme, diefstal en andere onvoorspelbare evenementen.
  • Resulterende uit gebruik dat buiten de technisch toegestane  specificaties valt, zoals de maximale omgevingstemperatuur.
  • De garantie is gelimiteerd tot de volgende componenten:

bevestigingsmateriaal, modules(panelen), kabels, omvormer en installatie.

  • Als de module en/of omvormer verder geïntegreerd of gemodificeerd wordt vervalt onmiddellijk de garantie.
  • Bij schade of een andere gebeurtenissen is de op de Nederlandse Zonnepanelen Unie te behalen schade gelimiteerd aan de aankoopprijs.

Garantie eisen:

  • De Nederlandse Zonnepanelen Unie accepteert geen geretourneerde modules zonder een eerder schriftelijke bevestiging van defect.   Het vervangen van producten verlengt de garantieperiode niet.
  • Een defect aan de module moet vermeld worden binnen het tijdsbestek van de garantie.
  • Uw factuur is uw garantiebewijs.
  • De garantie is niet onderhandelbaar.
  • Er worden geen garantiecertificaten overhandigd. 

Prestatiegarantie van de zonnepaneelmodules:

Bij degradatie van panelen boven 10% binnen 10 jaar en 20% binnen 25 jaar gerelateerd aan het minimale piekvermogen, zal een schikking getroffen worden met de klanten mits de degradatie te wijten is aan slechts de module. De schikking mag de originele aankoopprijs per te veel gedegradeerde wattpiek ten opzichte van het nominale vermogen niet overschrijden. Bij overschrijding van bovenstaande degradatie van de modules zal de Nederlandse Zonnepanelen Unie de modules met minimaal gelijkwaardige modules binnen de garantietermijn kosteloos vervangen. De prestatiegarantie geldt exclusief voor degradatie en niet voor  andere defecten aan de zonnepaneelmodules. De prestatie controle vindt plaats onder standaard test condities (STC). Temperatuur 25C, irradiatie van 1000W/m2 en AM -1 ,5 spectrum, volgens IEC 60904 voorschriften.

Opbrengstgarantie/verzekering:

De Nederlandse Zonnepanelen Unie berekent met behulp van software de opbrengst die de klant kan verwachten en wat hij/zij hiermee bespaart. Heeft u een opbrengstverzekering en mocht u aan het einde van een termijn van 10 jaar toch hebben opgewekt minder dan verwacht, zonder aan toonbare reden, dan betaalt de Nederlandse Zonnepanelen Unie het verschil terug aan de klant. De opbrengstverzekering geldt voor 10 jaar en wordt in een worden aparte regel vermeldt op de pagina waar de totaal te investeren bedrag van de offerte staat. De Nederlandse Zonnepanelen Unie betaalt de kale kwh prijs zonder btw en transportkosten, gebaseerd op de gemiddelde prijs van het hele jaar. De voor de uitkering gehanteerde prijzen zijn de jaargemiddelde elektriciteitstarieven die voor elk van de 10 jaren van de opbrengstverzekering op https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/85592NED worden gepubliceerd.

De 10 jarige opbrengstverzekering vervalt indien:

  • De fout te wijten is aan een defect aan het paneel, de omvormer   of de bekabeling zelf.
  • Het te wijten is aan (tijdelijke) minder gunstige weer condities, waardoor product specificaties niet behaald worden
  • Er schaduw op een of meerdere modules valt en er niet wordt  gekozen voor een systeem met Optimizers of Micro Omvormers.
  • Er sprake is van vuiligheid op de voorkant van de module, schade door weersomstandigheden, rook, zout, water, corrosie, zure regen etc., behalve als dit binnen de technische specificaties van de Nederlandse Zonnepanelen Unie mogelijk is.
  • Om aanspraak te kunnen maken op de opbrengstgarantie, dienen de panelen, die op een plat dak zijn geïnstalleerd en zich in een bosrijk gebied bevinden,  elke tweeënhalf jaar te worden schoongemaakt. Hiervoor dient een factuur van de schoonmaak te worden overgelegd, vergezeld van een betalingsbewijs (een printscreen van een bankafschrift) en foto’s van de schoonmaak.
  • Als het systeem en de aansluitingen van het systeem niet periodiek gecontroleerd worden.
  • Er sprake is van het breken van het glas, glas schade en/of externe impact schade.
  • Er zelf wordt gemeten en getest aan de installatie.
  • Door reparatie en/of vervangen gaat de garantietermijn niet opnieuw in.
  • Voor overige garantiebepalingen wordt verwezen naar de regelingen en vorderingen die de wet aan de Nederlandse Zonnepanelen Unie stelt.

9.2  De Nederlandse Zonnepanelen Unie zal na de installatie geen  garantiecertifacten verstrekken. De factuur, Offerte en de serienummers op de zonnepanelen en de omvormer(s) dienen als garantiebewijs.

9.3 Wordt door de (toe – leverancier en/of producent in het algemeen geen garantie op een goed verstrekt, dan garandeer de Nederlandse Zonnepanelen Unie dat het betreffende goed de eigenschappen bezit die men daarvan redelijkerwijs mag verwachten gedurende een termijn na aankoop, die redelijk is voor dergelijke producten. Deze termijn zal in geen geval langer zijn dan 12 maanden na aankoop.

9. 4 Terugleverkostenbescherming

Indien de Terugleverkostenbescherming wordt aangeboden in de offerte, dient deze expliciet vermeld te worden op de pagina waar de investering staat beschreven. Deze bescherming biedt zekerheid tegen onverwachte kosten voor het terugleveren van elektriciteit gedurende een termijn van twee (2) jaar.

– Doel en Reikwijdte: Deze overeenkomst biedt bescherming tegen onverwachte kosten voor het terugleveren van elektriciteit voor een termijn van twee (2) jaar.
– Maximum Bedrag: De bescherming zoals omschreven in artikel 1.1 is van toepassing tot een maximum bedrag van tweehonderd euro (€200).
– Voorwaarden voor Verrekening: Het bedrag zoals vermeld in artikel 1.2 mag uitsluitend worden verrekend met de hoeveelheid kilowattuur (kWh) die meer zijn opgewekt dan oorspronkelijk verwacht. Kosten gerelateerd aan een mindere opwekking van elektriciteit dan verwacht vallen niet onder de terugleverkostenbescherming.
– Uitsluiting van Verrekening: Indien de hoeveelheid opgewekte elektriciteit minder is dan verwacht, komen deze kosten niet in aanmerking voor verrekening onder de terugleverkostenbescherming.
– Schadeloosstelling: De schadeloosstelling krachtens deze overeenkomst kan nimmer het bedrag van tweehonderd euro (€200) overschrijden, ongeacht de werkelijke terugleveringskosten.
– Duur van de Bescherming: Deze bescherming gaat in op de datum van inwerkingtreding van deze overeenkomst en blijft van kracht voor een periode van twee (2) jaar.
– Uitbetaling: De uitbetaling van eventuele vergoedingen krachtens deze overeenkomst vindt pas plaats na afloop van de tweejarige periode van terugleverkostenbescherming.

 

Artikel 10 Overige bepalingen

10.1 De Nederlandse Zonnepanelen Unie is te allen tijde bevoegd onderhavige Algemene en leveringsvoorwaarden aan te passen. Lopende overeenkomsten zullen na wijziging van de Algemene en leveringsvoorwaarden onder de oude overeengekomen voorwaarden worden nagekomen.

10.2 Tijdens de installatie kunnen er dakpannen kapot gaan. De Nederlandse Zonnepanelen Unie is hier niet aansprakelijk voor te stellen. De klant dient zelf zorg te dragen voor de aanwezigheid van reserve dakpannen zodat deze terplekke vervangen kunnen worden voor de gebroken dakpannen. Indien dit op een later tijdstip gedaan dient te worden, zal hier hiervoor 100,- euro in rekening gebracht worden. 

10.3 Indien er een serre aanwezig is dient de klant deze zelf van bescherming te voorzien. Mocht dit niet gedaan zijn voor de installatie dan is de Nederlandse Zonnepanelen Unie niet aan aansprakelijk te stellen voor eventuele veroorzaakte schade door van bovenaf vallende objecten. 

10.4 Bij goedkeuring van de opdracht verklaart de opdrachtgever dat de onroerende zaak waarop de zonnepanelen worden gemonteerd stevig genoeg is en van voldoende goede staat van onderhoud. ( raadpleeg bij twijfel een constructeur )

10.5 De Internetverbinding tussen uw omvormer en thuisnetwerk worden eenmalig gratis tot stand gebracht mits uw thuisnetwerk hiervoor geschikt is. Mocht de internetverbinding op de dag van de installatie niet geschikt zijn dan zullen wij, wanneer mogelijk, uw telefonisch begeleiden. Mocht dit niet mogelijk zijn en moeten wij hiervoor terugkomen dan zal hier voor 100,- euro in rekening gebracht worden.

10.6 De prijs betreft een all-in pakketprijs met uitzondering van graaf,- hak,- breek,-timmer- en freeswerkzaamheden en de inzet van een hoogwerker wanneer dak niet toegankelijk is met een steigerlift.

10.7 Gemaakte Afspraken ivm afwerking, kabelroutes die met onze installateurs op locatie gemaakt worden dienen direct bevestigd te worden via de mail. De gemaakte afspraken dienen in een korte samenvattende beschrijving naar info@nzu.nl verstuurd te worden. Gemaakte afspraken over werkzaamheden die niet via de mail zijn bevestigd kunnen niet na oplevering uitgevoerd worden zonder dat deze worden in rekening gebracht voor een uur tarief van 55,- euro ex btw per uur, per persoon en voorrijdkosten van 85,- euro ex btw.

10.8 De Nederlandse Zonnepanelen Unie is nimmer aansprakelijk voor inkomstenderving en/of het opnemen van vakantiedagen of vrijdagen dan wel enige beroeps of bedrijfsmatige schade aan de kant van de klant, indien het solarsysteem niet (volledig) op een afgesproken moment kan worden afgeleverd, gemonteerd en of geïnstalleerd of bij eventuele gefaseerde of uitgelopen installatie of montage, of eventuele vertraging ( om welke reden dan ook) ( inclusief bij reparatie, onderhoud of vervanging).

 

 

 

 

Algemene voorwaarden Airco 

ARTIKEL 1 – Definities

In deze algemene voorwaarden hebben de onderstaande termen de volgende betekenis:

  1. Nederlandse Zonnepanelen Unie: de ondernemer die zich bezighoudt met de levering, installatie, reparatie, inspectie of het onderhoud van producten op het gebied van duurzame energieoplossingen (zoals zonnepanelen en aanverwante systemen), en die bij iedere overeenkomst naar deze voorwaarden verwijst.
  2. Afnemer: de wederpartij of partijen bij de overeenkomst zoals hierboven omschreven.
  3. Product: goederen en/of diensten, waaronder montage, installatie, reparatie, aanneming van werk, inspectie en onderhoud.
  4. Reparatie: het herstellen van een product dat door Nederlandse Zonnepanelen Unie is geïnstalleerd of geleverd.
  5. Schriftelijk: een document dat door beide partijen is ondertekend, of een brief, e-mail of een andere overeengekomen technische methode waarbij de inhoud kan worden vastgelegd.

ARTIKEL 2 – Toepasselijkheid

  1. Deze algemene voorwaarden zijn, tenzij schriftelijk anders overeengekomen, van toepassing op iedere overeenkomst tussen Nederlandse Zonnepanelen Unie en de Afnemer, ongeacht of deze betrekking heeft op de levering van goederen, het uitvoeren van diensten of beide. Eventuele verwijzingen van de Afnemer naar eigen algemene voorwaarden worden uitdrukkelijk door Nederlandse Zonnepanelen Unie van de hand gewezen.
  2. De bepalingen in Afdeling II, III en IV zijn specifieke regelingen die de algemene bepalingen in Afdeling I aanvullen. Bij strijdigheid tussen de bepalingen in Afdeling I en die in Afdeling II tot en met IV, hebben de laatstgenoemde bepalingen voorrang.

ARTIKEL 3 – Aanbieding

  1. Alle aanbiedingen of offertes, ongeacht de vorm, zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.
  2. Aanbiedingen zijn gebaseerd op een uitvoering onder normale omstandigheden en tijdens reguliere werkuren.

ARTIKEL 4 – Overeenkomst

  1. Als de overeenkomst schriftelijk wordt aangegaan, is Nederlandse Zonnepanelen Unie alleen gebonden na een schriftelijke bevestiging van de opdracht, en – indien afgesproken – na ontvangst van de overeengekomen (aan)betaling.
  2. Indien afgesproken is dat in fases of delen geleverd en gefactureerd wordt, geldt iedere deellevering als een aparte overeenkomst, zeker met betrekking tot de betalings- en garantiebepalingen, tenzij anders vastgelegd.
  3. Onder meerwerk wordt verstaan: al datgene wat door Nederlandse Zonnepanelen Unie tijdens de uitvoering van de overeenkomst wordt geleverd of uitgevoerd, maar niet expliciet in de overeenkomst of opdrachtbevestiging is opgenomen.
  4. De omvang en de inhoud van de overeenkomst worden bepaald door de opdrachtbevestiging van Nederlandse Zonnepanelen Unie.
  5. De overeenkomst heeft uitsluitend betrekking op de levering van die producten die daarin specifiek zijn omschreven.
  6. Vermelde gegevens in catalogi, afbeeldingen, tekeningen, maten en gewichten zijn alleen bindend wanneer ze expliciet in een door beide partijen ondertekende overeenkomst of door de verkoper ondertekende opdrachtbevestiging zijn opgenomen.
  7. Alle intellectuele eigendomsrechten op zaken die door Nederlandse Zonnepanelen Unie aan de Afnemer ter beschikking worden gesteld, blijven bij de oorspronkelijke rechthebbende. De Afnemer dient alle verstrekte informatie en kennis vertrouwelijk te behandelen en de intellectuele eigendomsrechten te respecteren. De Afnemer moet alle documenten of andere informatiedragers (die auteursrechtelijk beschermde werken of gegevens bevatten) op verzoek van Nederlandse Zonnepanelen Unie retourneren, voor zover die niet nodig zijn voor de uitvoering van de overeenkomst. Deze verplichtingen gelden ook voor de documenten, gegevens en eigendommen die de Afnemer aan Nederlandse Zonnepanelen Unie verstrekt.
  8. Alle tekeningen, afbeeldingen, catalogi en andere documenten en intellectuele eigendom die door Nederlandse Zonnepanelen Unie worden verstrekt, blijven eigendom van Nederlandse Zonnepanelen Unie. Op verzoek moeten deze onmiddellijk worden geretourneerd. Het is de Afnemer niet toegestaan om deze documenten te kopiëren, te verspreiden of in te zien te geven aan derden, tenzij dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst.

ARTIKEL 5 – Prijzen & Offerte

  1. De prijzen in de offerte of opdrachtbevestiging zijn in euro’s en inclusief btw en andere overheidsheffingen die op verkoop en levering van toepassing zijn, maar exclusief elektriciteitsaansluiting, loodgieterswerk, hak-, breek-, timmer-, metsel-, hijs- of graafwerk, tenzij partijen schriftelijk anders overeenkomen.
  2. Wanneer, na het tot stand komen van de overeenkomst, één of meerdere kostenfactoren stijgen (zelfs als deze voorzienbaar waren), mag Nederlandse Zonnepanelen Unie de prijs dienovereenkomstig aanpassen of indexeren. Dit geldt echter niet binnen drie maanden na het sluiten van de overeenkomst, tenzij het gaat om een onderhoudscontract als bedoeld in Afdeling IV.
  3. Nederlands Zonnepanelen Unie heeft het recht om extra werkzaamheden apart in rekening te brengen zodra de omvang van die kosten bekend is. De prijsvorming van dergelijk meerwerk gebeurt volgens de regels die staan beschreven in lid 1 en 2 van dit artikel.
  4. Kosten voor laden, lossen en transport van grondstoffen, halffabricaten, modellen, gereedschappen en andere materialen die door de Afnemer worden geleverd, zijn niet in de prijs inbegrepen en worden apart gefactureerd. Als Nederlandse Zonnepanelen Unie dergelijke kosten voorschiet, zijn deze alsnog voor rekening van de Afnemer.
  5. De Afnemer zorgt voor voldoende parkeergelegenheid en eventuele benodigde parkeervergunningen. Parkeerkosten zijn altijd voor rekening van de Afnemer. Als de benodigde vergunning niet (op tijd) door de Afnemer is geregeld, kan Nederlandse Zonnepanelen Unie de gemaakte kosten doorbelasten.
  6. Een offerte is 30 dagen geldig, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld.

ARTIKEL 6 – Betaling

  1. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, moeten verschuldigde bedragen binnen vijf dagen na levering worden betaald.
  2. Nederlandse Zonnepanelen Unie kan te allen tijde volledige vooruitbetaling eisen. Voor bedragen tot € 3.500,- betaalt de Afnemer bij oplevering. Voor bedragen boven € 3.500,- geldt: 50% vooruitbetaling voor aanvang van de werkzaamheden en 50% bij oplevering. Voor bedragen boven € 25.000,- geldt, tenzij anders overeengekomen, de volgende verdeelsleutel: 40% bij opdracht, 50% bij aflevering en 10% binnen vijf dagen na levering.
  3. Alle betalingen vinden plaats zonder opschorting of verrekening, op een door Nederlandse Zonnepanelen Unie aangewezen bankrekening.
  4. De betalingstermijnen staan los van de (daadwerkelijke) levering van de producten, tenzij anders overeengekomen.
  5. Als werkzaamheden deels zijn uitgevoerd, moet de Afnemer een evenredig deel betalen, waarna de rest bij oplevering verschuldigd wordt.
  6. Bij niet-tijdige betaling is de Afnemer automatisch in verzuim en heeft Nederlandse Zonnepanelen Unie recht op rente over de openstaande bedragen. Deze rente ligt drie procentpunten boven de wettelijke rente volgens artikel 6:119a en 6:120 lid 2 BW. Daarnaast mag Nederlandse Zonnepanelen Unie bijkomende kosten, zoals buitengerechtelijke incassokosten en gerechtelijke kosten, verhalen op de Afnemer.
  7. Betalingen worden eerst toegerekend aan de (buiten)gerechtelijke kosten, vervolgens aan de verschuldigde rente en daarna pas aan de hoofdsom. Daarbij wordt de oudste factuur als eerste voldaan.

ARTIKEL 7 – Eigendomsvoorbehoud

  1. Alle geleverde goederen blijven eigendom van Nederlandse Zonnepanelen Unie totdat de Afnemer het volledige verschuldigde bedrag (inclusief rente en kosten) heeft betaald. Dit eigendomsvoorbehoud geldt ook voor eventuele vorderingen voortvloeiend uit niet-nagekomen verplichtingen van de Afnemer jegens Nederlandse Zonnepanelen Unie.
  2. Zolang de eigendom niet is overgegaan op de Afnemer, mag deze de goederen niet verpanden of anderszins bezwaren, behalve als is bepaald in lid 5 van dit artikel.
  3. Als de geleverde goederen door betaling eigendom zijn geworden en nog bij de Afnemer aanwezig zijn, zal de Afnemer op eerste verzoek van Nederlandse Zonnepanelen Unie meewerken aan het vestigen van een pandrecht als zekerheid voor (toekomstige) vorderingen van Nederlandse Zonnepanelen Unie jegens de Afnemer.
  4. De Afnemer moet de goederen onder eigendomsvoorbehoud zorgvuldig opslaan, duidelijk markeren als eigendom van Nederlandse Zonnepanelen Unie en verzekeren tegen brand-, ontploffings-, waterschade en diefstal. Als de Afnemer niet aan zijn betalingsverplichtingen voldoet (of redelijkerwijs te verwachten is dat hij dit niet zal doen), mag Nederlandse Zonnepanelen Unie de betreffende goederen terughalen. De Afnemer krijgt dan een vergoeding gebaseerd op de marktwaarde, die nooit hoger is dan de oorspronkelijke prijs minus eventuele kosten.
  5. De Afnemer mag de goederen in het kader van zijn normale bedrijfsvoering doorverkopen en overdragen. Bij verkoop op krediet moet de Afnemer een gelijkwaardig eigendomsvoorbehoud afspreken met zijn klant.
  6. De Afnemer mag geen vorderingen op zijn eigen klanten verpanden of overdragen zonder toestemming van Nederlandse Zonnepanelen Unie, zolang de eigendom nog niet is overgegaan. Als Nederlandse Zonnepanelen Unie dat wenst, moet de Afnemer deze vorderingen aan haar verpanden als extra zekerheid.

ARTIKEL 8 – Aansprakelijkheid

  1. De aansprakelijkheid van Nederlandse Zonnepanelen Unie beperkt zich tot de nakoming van de garantieverplichtingen zoals vastgelegd in deze voorwaarden. Als Nederlandse Zonnepanelen Unie niet binnen een redelijke termijn aan deze verplichtingen voldoet, kan de Afnemer schriftelijk een laatste redelijke termijn stellen. Na het verstrijken daarvan mag de Afnemer (of een derde) het gebrek voor risico en rekening van Nederlandse Zonnepanelen Unie herstellen. De herstelkosten mogen maximaal 15% van de overeengekomen prijs van het geleverde product overschrijden.
  2. Lukt dit herstel niet of niet volledig, dan heeft de Afnemer recht op:a. Een korting op de overeengekomen prijs, in verhouding tot de waardevermindering van het product, tot een maximum van 15% van de overeengekomen prijs, ofb. Ontbinding van de overeenkomst door schriftelijke kennisgeving, als het gebrek zo ernstig is dat het de Afnemer wezenlijk het voordeel van de overeenkomst ontneemt. De Afnemer kan dan een terugbetaling ontvangen van (een deel van) de betaalde prijs en een eventuele schadevergoeding tot maximaal 15% van de overeengekomen prijs.
  3. Behalve bij opzet of bewuste roekeloosheid van leidinggevend personeel van Nederlandse Zonnepanelen Unie (en met inachtneming van artikel 13.6 en de leden 1 en 2 van dit artikel), is Nederlandse Zonnepanelen Unie niet aansprakelijk voor gebreken, leveringsvertraging, niet-levering, bedrijfsschade, indirecte schade, schade door aansprakelijkheid jegens derden of schade door een onrechtmatige handeling van medewerkers.
  4. Nederlandse Zonnepanelen Unie is niet aansprakelijk voor schending van octrooien, licenties of andere rechten van derden wanneer deze schending voortvloeit uit gegevens die door of namens de Afnemer zijn verstrekt. Ook is zij niet aansprakelijk voor beschadiging of verlies van door de Afnemer geleverde of beschikbaar gestelde materialen.
  5. Als Nederlandse Zonnepanelen Unie zonder specifieke opdracht bij de montage assistentie verleent, gebeurt dit geheel voor risico van de Afnemer.
  6. De Afnemer is verantwoordelijk voor bouwkundige aspecten en eventuele gevolgen van de staat van de ondergrond. Eventuele schade als gevolg van gebrekkig bouwkundig werk of ondeugdelijke ondergrond komt voor rekening van de Afnemer.
  7. De Afnemer vrijwaart en stelt Nederlandse Zonnepanelen Unie schadeloos voor eventuele aanspraken van derden op vergoeding van schade waarvoor de aansprakelijkheid van Nederlandse Zonnepanelen Unie tegenover de Afnemer is uitgesloten in deze voorwaarden.
  8. Behalve in geval van grove schuld van Nederlandse Zonnepanelen Unie, vrijwaart de Afnemer Nederlandse Zonnepanelen Unie voor elke schade die ontstaat uit het gebruik van zaken die eigendom zijn van de Afnemer zelf.

ARTIKEL 9 – Overmacht

Onder overmacht wordt iedere omstandigheid verstaan die buiten de macht van Nederlandse Zonnepanelen Unie ligt en die (tijdelijke of blijvende) nakoming van de overeenkomst hindert of onmogelijk maakt, waaronder ook situaties die bij het sluiten van de overeenkomst al konden worden voorzien. Voorbeelden zijn, maar niet uitsluitend: extreme weersomstandigheden, oorlog, terrorisme, binnenlandse onrust, staking, uitsluiting, transportproblemen, brand en andere ernstige bedrijfsstoringen bij Nederlandse Zonnepanelen Unie of diens leveranciers/onderaannemers.


ARTIKEL 10 – Ontbinding

  1. Als de Afnemer tekortschiet in de nakoming van enige verplichting voortvloeiend uit de overeenkomst (zoals het niet afnemen van de prestatie), of in geval van surseance, faillissement, stillegging, liquidatie of gehele/gedeeltelijke overdracht van het bedrijf van de Afnemer, is de Afnemer van rechtswege in verzuim. Nederlandse Zonnepanelen Unie kan dan, zonder (voorafgaande) ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst, de overeenkomst geheel of gedeeltelijk ontbinden, zonder verplicht te zijn tot enige schadevergoeding.
  2. Bij ontbinding volgens artikel 10.1 heeft Nederlandse Zonnepanelen Unie recht op volledige schadevergoeding. Deze schade wordt forfaitair vastgesteld op 75% van de prijs die verschuldigd zou zijn voor het onuitgevoerde deel van de overeenkomst, onverminderd het recht van Nederlandse Zonnepanelen Unie om hogere werkelijke schade te verhalen.
  3. In dezelfde gevallen als bedoeld in artikel 10.1 kan Nederlandse Zonnepanelen Unie de uitvoering van de overeenkomst opschorten en onmiddellijk betaling eisen van alles wat de Afnemer nog verschuldigd is. Daarnaast kan Nederlandse Zonnepanelen Unie schade claimen die ontstaat door de opschorting.
  4. Bij opschorting mag Nederlandse Zonnepanelen Unie de ingekochte, gereserveerde, bewerkte of gefabriceerde materialen voor rekening en risico van de Afnemer opslaan. Bij ontbinding kan zij kiezen voor opslag, verkoop of vernietiging van deze materialen op kosten van de Afnemer. Nederlandse Zonnepanelen Unie kan ook volledige schadevergoeding eisen en is zelf niet tot schadevergoeding verplicht.
  5. Indien de situatie onveilig is voor medewerkers van Nederlandse Zonnepanelen Unie, kan dat eveneens leiden tot ontbinding of opschorting.

ARTIKEL 11 – Geschillen

  1. Geschillen over aanbiedingen, totstandkoming of uitvoering van een overeenkomst kunnen worden voorgelegd aan De Geschillencommissie (Koude en Klimaat), gevestigd aan Bordewijklaan 46, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag (www.degeschillencommissie.nl), tenzij het een andere Geschillencommissie of rechtbank betreft waar beide partijen mee instemmen.
  2. Voordat een geschil wordt voorgelegd aan de Geschillencommissie, moet de Afnemer zijn klacht eerst schriftelijk bij Nederlandse Zonnepanelen Unie indienen. Pas als dit niet tot een oplossing leidt, kan het geschil worden ingediend.
  3. Als de Afnemer een geschil aanhangig maakt, is Nederlandse Zonnepanelen Unie aan deze keuze gebonden. Als Nederlandse Zonnepanelen Unie een geschil wil voorleggen, moet zij de Afnemer verzoeken binnen vijf weken te laten weten of hij daarmee instemt. Reageert de Afnemer niet binnen die termijn, dan kan Nederlandse Zonnepanelen Unie het geschil voorleggen aan de gewone rechter.
  4. De Geschillencommissie doet uitspraak volgens haar reglement (bindend advies). Het reglement kan op verzoek worden toegestuurd. De behandeling van een geschil door de commissie brengt kosten met zich mee.
  5. Uitsluitend de gewone rechter of de genoemde Geschillencommissie is bevoegd om kennis te nemen van geschillen.
  6. Op alle aanbiedingen en overeenkomsten waarop deze voorwaarden van toepassing zijn, is Nederlands recht van toepassing.

ARTIKEL 12 – Algemeen

Als een bepaling uit deze algemene voorwaarden door een rechter nietig wordt verklaard, zullen Nederlandse Zonnepanelen Unie en de Afnemer in overleg treden om een vervangende bepaling overeen te komen die zo dicht mogelijk aansluit bij de oorspronkelijke intentie.


AFDELING II – BIJZONDERE BEPALINGEN BETREFFENDE (VER)KOOP

ARTIKEL 13 – Levering en levertijden

  1. De levertijd gaat in op de laatste van de volgende momenten:
    • De dag waarop de koopovereenkomst tot stand komt;
    • De dag waarop Nederlandse Zonnepanelen Unie alle noodzakelijke gegevens, documenten, vergunningen enz. heeft ontvangen;
    • De dag waarop de formaliteiten zijn afgerond die nodig zijn voordat Nederlandse Zonnepanelen Unie haar verplichtingen kan nakomen;
    • De dag waarop het verschuldigde bedrag dat vooraf betaald moet worden, is ontvangen.
  2. Als tussentijds wijzigingen worden aangebracht in de overeenkomst of de uitvoering ervan wordt opgeschort door de Afnemer, wordt de levertijd verlengd met minimaal de vertraging die daardoor ontstaat.
  3. Als de Afnemer een verplichting niet nakomt of de vereiste medewerking niet verleent, wordt de levertijd ook verlengd met de duur van de hieruit voortvloeiende vertraging.
  4. Het product geldt als geleverd (voor de bepaling van de levertijd) zodra het klaar staat voor keuring (als die is overeengekomen) of voor verzending, dan wel, als dat de afspraak is, op de plaats van oplevering.
  5. De levertijd is gebaseerd op de werkomstandigheden die gelden bij het sluiten van de overeenkomst en op tijdige levering van de materialen die Nederlandse Zonnepanelen Unie heeft besteld. Als er vertraging ontstaat door gewijzigde omstandigheden buiten de schuld van Nederlandse Zonnepanelen Unie, of doordat bestelde materialen niet op tijd worden geleverd, wordt de levertijd verlengd.
  6. Het overschrijden van de levertijd geeft geen recht op gehele of gedeeltelijke ontbinding van de overeenkomst, tenzij de levertijd met meer dan 16 weken is overschreden of Nederlandse Zonnepanelen Unie aangeeft dat de levertijd langer dan 16 weken zal zijn. In dat geval kan de Afnemer de overeenkomst schriftelijk ontbinden en heeft hij recht op restitutie van eventuele betalingen of een gedeelte daarvan, en op een schadevergoeding tot maximaal 15% van de prijs van het geleverde product. Tenzij de Afnemer van dit recht gebruikmaakt, geeft het enkel overschrijden van de levertijd – ongeacht de oorzaak – geen recht om zonder rechterlijke machtiging zelf werkzaamheden te (laten) verrichten ter uitvoering van de overeenkomst.

ARTIKEL 14 – Risico bij levering

  1. Zolang de levering nog niet heeft plaatsgevonden conform artikel 13.4, is het risico voor Nederlandse Zonnepanelen Unie. Daarna gaat het risico over op de Afnemer.
  2. Als de Afnemer geen specifieke instructies geeft over transport of verpakking, bepaalt Nederlandse Zonnepanelen Unie op redelijke wijze de verpakkings- en transportmethode. Nederlandse Zonnepanelen Unie aanvaardt daarbij geen aansprakelijkheid en is ook niet verplicht verpakking terug te nemen, tenzij wettelijk verplicht (bijv. Richtlijn 94/62/EG).
  3. Het verzenden van goederen geschiedt altijd voor risico van de Afnemer, ook als transport ‘franco’ is overeengekomen of de vervoerder verlangt dat moet worden vermeld dat alle schades voor risico van de afzender (Nederlandse Zonnepanelen Unie) komen.

ARTIKEL 15 – Garantie

  1. Met inachtneming van de hierna genoemde beperkingen staat Nederlandse Zonnepanelen Unie gedurende 12 maanden na levering in voor de goede kwaliteit van het geleverde product. Het product zal voldoen aan alle in Nederland geldende normen voor bediening, transport en veiligheid die van kracht waren op de datum van de overeenkomst. Wijzigingen in wet- en regelgeving tussen de datum van de overeenkomst en levering/ingebruikname kunnen extra kosten met zich meebrengen die voor rekening van de Afnemer komen, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Het repareren/vervangen van een (onder)deel binnen de garantie verlengt de garantieperiode niet.
  2. De garantieverplichtingen van Nederlandse Zonnepanelen Unie gelden alleen binnen Nederland, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
  3. Bij zichtbare gebreken dient de Afnemer binnen 14 dagen na levering (zie art. 13.4) te reclameren. Doet hij dit niet, dan wordt het product beschouwd als geaccepteerd. Acceptatie sluit elke aanspraak van de Afnemer wegens tekortkomingen in de prestatie uit, onverminderd de garantieverplichtingen van Nederlandse Zonnepanelen Unie.
  4. Garantie geldt alleen bij gebreken die de Afnemer direct na ontdekking schriftelijk en aangetekend meldt en aantoonbaar het gevolg zijn van ontwerp-, materiaal- of fabricagefouten. De Afnemer dient ondeugdelijke producten op eigen kosten te retourneren, tenzij Nederlandse Zonnepanelen Unie kiest om de reparatie op locatie uit te voeren. In dat laatste geval zijn extra kosten voor reis, verblijf of transport voor rekening van de Afnemer.
  5. Nederlandse Zonnepanelen Unie is niet aansprakelijk voor gebreken die (mede) het gevolg zijn van overheidsvoorschriften inzake aard, kwaliteit of constructie van de toegepaste materialen.
  6. Schade aan verf- en chroomwerk valt niet onder garantie, tenzij deze schade voortkomt uit kwaliteits- of constructiefouten van andere onderdelen. Gebreken door normale slijtage of door onvakkundig gebruik vallen eveneens buiten de garantie. Ook vervalt de garantie als het product oneigenlijk of abnormaal gebruikt wordt, of als instructies van Nederlandse Zonnepanelen Unie niet correct zijn opgevolgd.
  7. Nederlandse Zonnepanelen Unie bepaalt naar redelijk inzicht of zij de betreffende onderdelen vervangt of opnieuw monteert, dan wel de vereiste werkzaamheden opnieuw uitvoert om aan haar garantieverplichting te voldoen. Het repareren/vervangen van onderdelen verlengt de garantie niet.
  8. Vervangen onderdelen blijven eigendom van Nederlandse Zonnepanelen Unie en dienen op verzoek op kosten van de Afnemer geretourneerd te worden. Producten en onderdelen mogen alleen met voorafgaande, expliciete en schriftelijke toestemming van Nederlandse Zonnepanelen Unie worden teruggestuurd.
  9. Voor niet door Nederlandse Zonnepanelen Unie vervaardigde producten of onderdelen geldt uitsluitend de garantie die de desbetreffende leverancier/installateur biedt.
  10. Kan Nederlandse Zonnepanelen Unie bepaalde onderdelen niet (langer) leveren tijdens de garantieperiode, dan wordt de garantieverplichting opgeschort als de hinder vermoedelijk van tijdelijke aard is. Bij blijvende onbeschikbaarheid van vervangende onderdelen, betaalt Nederlandse Zonnepanelen Unie de door haar betaalde oorspronkelijke kostprijs van vergelijkbare onderdelen.
  11. Een vermeende schending van de garantieverplichtingen ontslaat de Afnemer niet van zijn overige verplichtingen jegens Nederlandse Zonnepanelen Unie.
  12. De garantie vervalt als de Afnemer niet of niet tijdig voldoet aan zijn verplichtingen uit de koopovereenkomst of enige andere overeenkomst met Nederlandse Zonnepanelen Unie.

AFDELING III – BIJZONDERE BEPALINGEN BETREFFENDE MONTAGE & INSTALLATIE

ARTIKEL 16 – Levering en levertijd

  1. De levertijd voor montage/installatie start op de laatste van de volgende data:a. De dag waarop de overeenkomst is gesloten;b. De dag waarop Nederlandse Zonnepanelen Unie alle benodigde documenten, gegevens, vergunningen etc. ontvangt;c. De dag waarop alle formaliteiten voor aanvang van de werkzaamheden zijn afgerond;d. De dag waarop de eventuele voorafbetaling bij Nederlandse Zonnepanelen Unie binnen is.
  2. De levertijd is gebaseerd op werkomstandigheden en tijdige levering van materialen die bij het sluiten van de overeenkomst bekend waren. Eventuele vertraging door gewijzigde omstandigheden of vertraagde aanlevering van materialen kan leiden tot verlenging van de levertijd.
  3. Overschrijding van de levertijd betekent niet automatisch dat Nederlandse Zonnepanelen Unie in verzuim is; daarvoor is een aanvullende ingebrekestelling vereist.
  4. Overschrijding van de levertijd geeft de Afnemer niet het recht om zelf of via derden (zonder rechterlijke toestemming) de overeenkomst uit te voeren.
  5. De levertijd wordt eveneens verlengd met elke periode waarin de Afnemer zijn verplichtingen niet nakomt of de benodigde medewerking niet verleent.
  6. Montage/installatie geldt als voltooid wanneer de producten of de hoofdonderdelen – naar het redelijke oordeel van Nederlandse Zonnepanelen Unie – bedrijfsklaar zijn op de afgesproken locatie.
  7. De goederen zijn na aankomst op de bestemmingslocatie voor risico van de Afnemer.
  8. Nederlandse Zonnepanelen Unie kan de Afnemer verzoeken om een opleverdocument te ondertekenen als bewijs dat de goederen volledig en bedrijfsklaar zijn opgeleverd. Dit laat artikel 19 onverlet.

ARTIKEL 17 – Keuring en beproeving

  1. Als keuring of beproeving bij de Afnemer is afgesproken, krijgt Nederlandse Zonnepanelen Unie eerst de gelegenheid om zelf testproeven te doen. De Afnemer zorgt kosteloos voor de benodigde materialen, water, energie, verlichting, etc.
  2. Nederlandse Zonnepanelen Unie krijgt de kans om eventueel geconstateerde bezwaren te verhelpen, vóórdat de Afnemer de installatie afkeurt.
  3. De kosten van de keuring komen voor rekening van de Afnemer.
  4. De keuring mag de voortgang van de werkzaamheden niet ophouden. Als de Afnemer niet binnen acht dagen na de kennisgeving van de mogelijkheid tot keuring overgaat tot keuring, wordt de installatie geacht te zijn goedgekeurd.

ARTIKEL 18 – Montage en installatie

  1. De Afnemer is verantwoordelijk voor een juiste en tijdige uitvoering van alle voorzieningen en randvoorwaarden voor de opstelling en deugdelijk functioneren van het te monteren product, tenzij Nederlandse Zonnepanelen Unie deze voorzieningen op basis van haar eigen informatie en/of tekeningen uitvoert.
  2. Onverminderd lid 1 zorgt de Afnemer in elk geval op eigen kosten voor:a. Directe en ononderbroken toegang tot de locatie voor het personeel van Nederlandse Zonnepanelen Unie, tijdens reguliere werkuren én daarbuiten als dat is meegedeeld;b. Geschikte behuizing, nutsvoorzieningen, veiligheidsmaatregelen en andere vereisten volgens geldende regelgeving en de overeenkomst;c. Toegangswegen die geschikt zijn voor het benodigde transport;d. Een geschikte plek voor opslag en montage;e. Veilige, afsluitbare ruimten voor materialen, gereedschap en andere eigendommen van Nederlandse Zonnepanelen Unie;f. Hulpmaterialen, meet- en testapparatuur en extra hulp (personeel) die redelijkerwijs gebruikelijk zijn in het bedrijf van de Afnemer, kosteloos en tijdig beschikbaar;g. Het treffen en handhaven van veiligheids- en voorzorgsmaatregelen volgens de geldende overheidsvoorschriften;h. Aanwezigheid van de te monteren producten op de juiste plek en tijd.
  3. De Afnemer moet Nederlandse Zonnepanelen Unie de gelegenheid geven de werkzaamheden aaneengesloten uit te voeren. De Afnemer is op de afgesproken dag en tijd aanwezig om toegang te verlenen.
  4. Alle schade en extra kosten door het niet of niet tijdig voldoen aan bovengenoemde voorwaarden komen voor rekening van de Afnemer.
  5. Eventuele schade door het (ongewild) doorboren van niet-zichtbare leidingen in muren, vloeren, plafonds of wanden, valt niet onder verantwoordelijkheid van Nederlandse Zonnepanelen Unie. De Afnemer moet vooraf informatie verstrekken over de aanwezigheid van deze leidingen. Herstel gebeurt voor zover mogelijk; extra kosten kunnen worden doorbelast.
  6. Plaats geen kwetsbare apparatuur of voorwerpen onder een zonnepaneelinstallatie; lekkage of waterschade is altijd voor risico van de klant en wordt niet vergoed door Nederlandse Zonnepanelen Unie.

ARTIKEL 19 – Garantie

  1. Tenzij anders overeengekomen, verleent Nederlandse Zonnepanelen Unie een garantie van 6 maanden op de kwaliteit van de door haar uitgevoerde werkzaamheden (montage, installatie, onderhoud of service). Deze garantie houdt in dat ondeugdelijk uitgevoerde werkzaamheden opnieuw worden uitgevoerd. Kosten die boven deze verplichting uitstijgen, zoals vervoers-, reis- en verblijfskosten, en (de)montagekosten, zijn voor rekening van de Afnemer. Onder “reparatiewerkzaamheden” wordt verstaan: werk dat niet onder de garantie valt.
  2. Tenzij schriftelijk anders vastgelegd, geldt deze garantieverplichting alleen binnen Nederland.
  3. De garantie vervalt als:a. De Afnemer niet direct na ontdekking van een gebrek melding doet;b. Het gebrek ontstaat door ondeskundig gebruik of onvoldoende onderhoud;c. Er door de Afnemer of derden aanpassingen of reparaties zijn uitgevoerd;d. De Afnemer zijn contractuele verplichtingen niet nakomt;e. Instructies van Nederlandse Zonnepanelen Unie niet zijn opgevolgd.
  4. Indien reparatie of vervanging nodig is, dient de Afnemer de betreffende goederen (indien mogelijk) op verzoek van Nederlandse Zonnepanelen Unie te retourneren.
  5. Er wordt geen garantie gegeven op onderdelen die niet door Nederlandse Zonnepanelen Unie zijn geïnstalleerd, als de oorzaak in een onjuiste installatie ligt.

AFDELING IV – BIJZONDERE BEPALINGEN INZAKE ONDERHOUD & SERVICE

ARTIKEL 20 – Definities

In deze afdeling hebben de volgende termen de onderstaande betekenis:

  1. Onderhoudscontract: de overeenkomst waarbij Nederlandse Zonnepanelen Unie zich verplicht om gedurende een bepaalde periode preventief onderhoud uit te voeren.
  2. Preventief onderhoud: inspectie en controles die overeenstemmen met relevante (wettelijke) voorschriften en die onder meer bestaan uit het controleren van de goede werking van installaties, het checken van eventuele lekkages, het meten van elektrische schakelingen, regel- en beveiligingsapparatuur en het zonodig opnieuw afstellen.
  3. Correctief onderhoud: het oplossen van storingen en uitvoeren van reparaties aan apparatuur.

ARTIKEL 21 – Preventief onderhoud

  1. Preventief onderhoud vindt plaats tijdens reguliere werkdagen van 08:00 tot 16:30 uur, exclusief weekenden en erkende feestdagen.
  2. Elke wijziging of verplaatsing van de installatie dient de Afnemer direct schriftelijk te melden. Dit kan leiden tot aanpassing van de tarieven in het onderhoudscontract.
  3. Onderhoud aan leidingen gebeurt alleen wanneer deze zichtbaar en toegankelijk zijn. Het schoonmaken van interne delen achter kasten of meubels valt niet onder preventief onderhoud, evenmin als het grondig reinigen van onderdelen als de verdamper of condensor (voor zover van toepassing).
  4. Na afronding van een inspectie ontvangt de Afnemer een onderhoudsrapport met informatie over de onderhoudsstaat en de bedrijfszekerheid van de installatie.

ARTIKEL 22 – Voorschriften

Eventuele wettelijke verplichte controles worden vooraf en tijdig aan de Afnemer gemeld. Daarna zal de Afnemer Nederlandse Zonnepanelen Unie in de gelegenheid stellen om deze controles conform de voorschriften uit te voeren.


ARTIKEL 23 – Koudemiddelen

(Voor zover van toepassing op warmtepompen of hybride systemen)Als er handelingen met koudemiddelen verricht worden, wordt dit geregistreerd in een logboek. Verwijderde koudemiddelen bij preventief onderhoud worden apart gefactureerd. Vanaf het moment dat deze koudemiddelen door de Afnemer aan Nederlandse Zonnepanelen Unie worden overgedragen, gelden de wettelijke vereisten voor opslag/verwerking voor Nederlandse Zonnepanelen Unie.


ARTIKEL 24 – Correctief onderhoud

  1. Correctief onderhoud valt niet onder het onderhoudscontract. Het wordt uitgevoerd na een storingsmelding of als Nederlandse Zonnepanelen Unie zelf een storing constateert. Waar mogelijk gebeurt dit binnen reguliere werktijden.
  2. Voor correctief onderhoud geldt, voor zover relevant, de inhoud van Afdeling III van deze voorwaarden.

ARTIKEL 25 – Toegang

  1. De servicemedewerker(s) van Nederlandse Zonnepanelen Unie hebben altijd vrije en ongehinderde toegang nodig tot de ruimte waar de installatie staat. Als dit niet mogelijk is, is Nederlandse Zonnepanelen Unie ontslagen van haar verplichting om de overeengekomen werkzaamheden uit te voeren, onverminderd de betalingsverplichting van de Afnemer.
  2. De servicemedewerker(s) moeten direct aan de slag kunnen en over voldoende werkruimte beschikken. Wachturen of vertraging door toedoen van de Afnemer kunnen worden doorbelast.

ARTIKEL 26 – Uitsluitingen

De volgende werkzaamheden vallen in elk geval niet onder het onderhoudscontract:

  1. Schade of gebreken door onjuist of oneigenlijk gebruik van de installatie.
  2. Onvoldoende schoonmaken van kasten/meubels, waardoor bijvoorbeeld afvoer verstopt kan raken.
  3. Ongevallen, externe invloeden of oorzaken (bijv. brand of stormschade).
  4. Abnormale belasting of spanningspieken.
  5. Wijzigingen, verplaatsingen of onderhoud door derden.
  6. Nieuwe (wettelijke) overheidsmaatregelen die de aard of omvang van het onderhoud wijzigen.
  7. Slijtage van onderdelen door weersinvloeden van buitenaf.
  8. Situaties waarin herstel redelijkerwijs niet meer mogelijk is, of waarin de capaciteit van de installatie niet meer toereikend is.

ARTIKEL 27 – Betaling en nakoming

  1. Als vooruitbetaling is overeengekomen, is het abonnementsbedrag verschuldigd vanaf de eerste dag van de contractperiode of de eerste dag van de maand voorafgaand aan de onderhoudswerkzaamheden.
  2. Het abonnementsbedrag dient binnen 14 dagen na factuurdatum te zijn voldaan.
  3. Bij wanbetaling of andere tekortkomingen van de Afnemer heeft Nederlandse Zonnepanelen Unie het recht haar verplichtingen op te schorten, inclusief het inplannen en uitvoeren van preventieve controles.
  4. Tijdens de periode van opschorting kan Nederlandse Zonnepanelen Unie niet worden beschouwd als “beheerder” in de zin van eventuele wettelijke voorschriften.

ARTIKEL 28 – Boete

In de navolgende gevallen is de Afnemer, onverminderd alle overige rechten van Nederlandse Zonnepanelen Unie, direct een boete verschuldigd:

  1. Boete van 30% van het offertebedrag (minimaal € 200) indien:a) De Afnemer een contractuele verplichting niet of niet volledig, tijdig of behoorlijk nakomt;b) De Afnemer meer dan drie keer een afspraak wijzigt zonder geldige reden.
  2. Boete van 50% van het offertebedrag (minimaal € 500) indien:a) De uitvoering wordt afgezegd binnen twee werkdagen voor de geplande start;b) De aanvang of voortgang wordt vertraagd door omstandigheden die voor risico van de Afnemer komen, en die niet minstens twee werkdagen voor aanvang zijn gemeld;c) De werkplek onveilig of onbereikbaar is en daardoor de uitvoering van de werkzaamheden niet volgens planning kan plaatsvinden;d) De Afnemer niet voor de gevraagde (gratis) parkeerplekken heeft gezorgd.
  3. Boete gelijk aan het volledige offertebedrag indien:a) De afspraak wordt geannuleerd binnen één werkdag voor aanvang;b) De werkzaamheden niet kunnen worden uitgevoerd als gevolg van omstandigheden uit artikel 10 van deze voorwaarden;c) De Afnemer niet aanwezig is op de afgesproken tijd om toegang te verlenen, waardoor de werkzaamheden niet kunnen doorgaan.

ARTIKEL 29 – Garantie

Voor de (montage-, reparatie-, installatie-, onderhouds- of andere) werkzaamheden die Nederlandse Zonnepanelen Unie uitvoert, geldt – tenzij anders afgesproken – een garantie op de deugdelijkheid van de uitgevoerde opdracht voor een periode van zes maanden na afronding. Deze garantie verplicht Nederlandse Zonnepanelen Unie om eventueel ondeugdelijk werk opnieuw uit te voeren voor zover nodig. De bijkomende kosten (zoals transport, reis- en verblijfskosten, en (de)montage) komen voor rekening van de Afnemer. Werkzaamheden die niet onder de garantie vallen, worden beschouwd als reparatiewerkzaamheden en kunnen apart worden gefactureerd.

— EINDE ALGEMENE VOORWAARDEN AIRCO—

Algemene voorwaarden Laadsystemen

1. Inleiding

Dit document omschrijft de garantievoorwaarden voor het laadsysteem (hierna: “het Systeem”) van de Nederlandse Zonnepanelen Unie. Het Systeem bestaat uit een laadpaal, laadkabel en laadstation. De garantie is erop gericht u zekerheid te bieden over de kwaliteit van het Systeem en u te informeren over uw rechten en plichten.


2. Dekking en periode

Deze garantie is van toepassing op defecten aan het Systeem. De garantietermijn bedraagt twee (2) of drie (3) jaar of 5 jaar, afhankelijk van wat in uw aankoop- of installatieovereenkomst staat vermeld. Mocht zich binnen deze periode een defect voordoen, dan onderzoekt de Nederlandse Zonnepanelen Unie eerst het probleem. Zo nodig worden reparatie- of vervangingswerkzaamheden uitgevoerd. De oorspronkelijke garantietermijn blijft gelden; een reparatie of vervanging verlengt deze niet automatisch.


3. Voorwaarden voor garantie

De garantie geldt uitsluitend als aan de volgende voorwaarden is voldaan:

  • Het Systeem is geleverd door de Nederlandse Zonnepanelen Unie of een door haar erkende verkoper.
  • U gebruikt het Systeem overeenkomstig de instructies van de Nederlandse Zonnepanelen Unie. Mocht het Systeem worden doorverkocht, dan blijft de resterende garantietermijn van kracht bij een nieuwe eigenaar.
  • Het Systeem is geïnstalleerd door de Nederlandse Zonnepanelen Unie of een door de Nederlandse Zonnepanelen Unie erkende installateur, waarbij de installatie-instructies volledig zijn gevolgd én is voldaan aan de geldende (wettelijke) regels voor veiligheid en installatie.

4. Installatiegarantie

Naast de standaardgarantie op het Systeem zelf biedt de Nederlandse Zonnepanelen Unie een installatiegarantie op alle installatiehandelingen die zijn uitgevoerd door de Nederlandse Zonnepanelen Unie of een door haar erkende installateur. Deze installatiegarantie dekt fouten die het gevolg zijn van onjuiste of onvolledige montage, en geldt voor de duur van (bijvoorbeeld) één (1) of twee (2) jaar vanaf de installatiedatum.

Wanneer u tijdens de installatiegarantie een defect constateert dat aantoonbaar voortkomt uit de installatie, kunt u contact opnemen met de Nederlandse Zonnepanelen Unie. Deze zal:

  • De installatie corrigeren en/of herstellen, of
  • Een foutieve werkwijze of onjuiste geïnstalleerde onderdelen vervangen.

De installatiegarantie vervalt wanneer:

  • De installatie door een niet-erkende partij of uzelf is gewijzigd, aangepast of gedemonteerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Nederlandse Zonnepanelen Unie.
  • De installatie niet is uitgevoerd volgens de geldende (wettelijke) voorschriften of veiligheidsregels, waar de Nederlandse Zonnepanelen Unie niet verantwoordelijk voor is.

5. Hoe een garantieclaim te melden

Merkt u binnen de garantietermijn een defect op, meld dit dan zo spoedig mogelijk bij de Nederlandse Zonnepanelen Unie. U dient tijdens dit onderzoek bereikbaar te zijn en indien nodig mee te werken aan het achterhalen van de oorzaak van het defect.


6. Actie door de Nederlandse Zonnepanelen Unie

Wanneer de Nederlandse Zonnepanelen Unie vaststelt dat het Systeem onder de garantie valt, kan zij naar eigen keuze:

  • Het Systeem repareren;
  • Het defecte onderdeel in het Systeem vervangen;
  • Een financiële vergoeding (creditnota) verstrekken, die gelijk is aan de restwaarde van het defecte onderdeel binnen de garantietermijn.

De aansprakelijkheid van de Nederlandse Zonnepanelen Unie voor gebreken aan het Systeem beperkt zich tot de dagwaarde van het defecte onderdeel op het moment van melding binnen de garantietermijn. Indirecte schade (zoals winst- of omzetverlies) of bijkomende kosten vallen niet onder deze garantie.


7. Retourneren van onderdelen van het Systeem

Als het noodzakelijk is om onderdelen van het Systeem te retourneren, zal de Nederlandse Zonnepanelen Unie hier specifieke instructies voor geven. Hierbij kan worden gevraagd de betreffende onderdelen te verpakken en te verzenden volgens aanwijzingen van de Nederlandse Zonnepanelen Unie. Zodra deze onderdelen door de Nederlandse Zonnepanelen Unie zijn onderzocht, kan worden besloten tot reparatie, vervanging, of een andere passende oplossing. Eventuele transport- of bezorgkosten kunnen apart in rekening worden gebracht.


8. Niet-gedekte kosten

Kosten die niet binnen de garantie vallen, worden alleen vergoed als daarover afzonderlijk schriftelijke afspraken zijn gemaakt met de Nederlandse Zonnepanelen Unie. Hieronder kunnen bijvoorbeeld vallen:

  • Arbeidskosten voor het weghalen en opnieuw plaatsen van het Systeem of onderdelen,
  • Reiskosten en verblijfskosten,
  • Kosten voor inschakeling van derde partijen die u, zonder voorafgaand overleg met de Nederlandse Zonnepanelen Unie, heeft ingeschakeld om reparatie- of vervangingswerkzaamheden uit te voeren.

9. Uitsluiting van garantie

De garantie vervalt of is niet van toepassing in de volgende gevallen:

  1. Als u in strijd handelt met de toepasselijke algemene voorwaarden van de Nederlandse Zonnepanelen Unie;
  2. Als het Systeem, of een onderdeel ervan:
    • Beschadigd raakt door onzorgvuldig gebruik, misbruik, nalatigheid of verkeerd onderhoud,
    • Wordt aangepast of uitgebreid zonder schriftelijke toestemming van de Nederlandse Zonnepanelen Unie,
    • Niet volgens de relevante veiligheids- en installatievoorschriften is gebruikt of bediend,
    • Verplaatst is naar een andere locatie zonder voorafgaande schriftelijke toestemming,
    • Niet-geschikte apparatuur, onderdelen of accessoires bevat die niet door de Nederlandse Zonnepanelen Unie zijn geleverd,
    • Ondeskundig is voorbereid of onderhouden, of onjuist is geïnstalleerd door derden,
    • Niet goed functioneert door abnormale schommelingen in het elektriciteitsnet (zoals extreme spanningspieken, stroomuitval, blikseminslag, ernstige storingen) of andere onvoorziene omstandigheden die niet onder de normale bedrijfsomstandigheden vallen,
    • Beschadigd is door extreme weersomstandigheden (zoals storm, overstroming, hagel, langdurige blootstelling aan UV-straling) die verder gaan dan gangbare Nederlandse weersinvloeden.

Normale slijtage, kleine gebruikssporen en ontwerpgebreken die het functioneren van het Systeem niet wezenlijk beïnvloeden, vallen evenmin onder deze garantie.

 

— EINDE ALGEMENE VOORWAARDEN LAADSYSTEMEN—

Algemene voorwaarden Batterij

1. Inleiding

Dit garantiedocument beschrijft de voorwaarden voor de garantie op het thuisbatterijsysteem (verder: “het Systeem”) van de Nederlandse Zonnepanelen Unie. Het Systeem bestaat uit een batterijpakket (hierna: “Batterijpakket”) en een omvormer (hierna: “Omvormer”). Onze garantie is erop gericht duidelijkheid te bieden over de kwaliteit van het Systeem en over uw rechten en plichten.


2. Dekking en periode

Deze garantie heeft betrekking op defecten aan het Systeem. Het Systeem omvat zowel een Batterijpakket als een Omvormer. Afhankelijk van wat in uw aankoop- of installatieovereenkomst is vastgelegd, geldt:

  • (a) een garantieduur van 10 jaar op de Omvormer;
  • (b) een garantietermijn van 10  jaar op het Batterijpakket, of een garantie gebaseerd op een bepaald aantal laad-/ontlaadcycli (bijvoorbeeld 6.000 cycli).

Daarnaast geldt een capaciteitsgarantie: het Batterijpakket behoudt ten minste 70% van zijn oorspronkelijke capaciteit na 7 jaar. Bij een defect volgt een onderzoek naar de oorzaak. De garantieperiode wordt niet verlengd door reparatie of vervanging; de resterende duur van de oorspronkelijke garantie blijft van kracht.


3. Voorwaarden voor garantie

De garantie is alleen van toepassing als aan de volgende voorwaarden is voldaan:

  • Herkomst Systeem: Het Systeem is aangekocht via de Nederlandse Zonnepanelen Unie of een erkende handelspartner en wordt conform de instructies van de Nederlandse Zonnepanelen Unie gebruikt. Bij een eventuele doorverkoop blijft de resterende garantietermijn gelden voor de nieuwe eigenaar.
  • Installatie: Het Systeem is geïnstalleerd door de Nederlandse Zonnepanelen Unie of een door de Nederlandse Zonnepanelen Unie erkende installateur, volgens de bij het Systeem verstrekte installatievoorschriften en in overeenstemming met de geldende wettelijke en veiligheidsvoorschriften.

4. Installatiegarantie

Naast de productgarantie biedt de Nederlandse Zonnepanelen Unie tevens een installatiegarantie op de werkzaamheden die door haarzelf of een door haar erkende installateur zijn verricht. Deze installatiegarantie ziet op fouten als gevolg van onjuiste of onvolledige installatie en geldt voor een periode van (bijvoorbeeld) 3 jaar vanaf de installatiedatum.

Wanneer u tijdens deze installatiegarantie een defect constateert dat direct verband houdt met de installatie, kunt u contact opnemen met de Nederlandse Zonnepanelen Unie. Wij zullen:

  • De installatie controleren en corrigeren, of
  • Eventuele fouten aan het Systeem herstellen of vervangen wanneer deze voortkomen uit onjuiste installatie.

Verval van de installatiegarantie:

  • Als het Systeem of de installatie zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Nederlandse Zonnepanelen Unie wordt gewijzigd, aangepast of gedemonteerd door u of derden.
  • Indien het defect wordt veroorzaakt door omstandigheden buiten de invloed van de Nederlandse Zonnepanelen Unie, zoals foutieve bestaande infrastructuur, ongeschikte locaties of latere wijzigingen in toepasselijke wet- en regelgeving.

5. Hoe een garantieclaim te melden

Meld elk defect dat zich binnen de garantietermijn voordoet, zo spoedig mogelijk bij de Nederlandse Zonnepanelen Unie via de beschikbare servicemiddelen. U dient bereikbaar te zijn en, waar nodig, ondersteuning te bieden bij het onderzoek naar de oorzaak van het defect.


6. Onderzoek door de Nederlandse Zonnepanelen Unie

Na ontvangst van de noodzakelijke informatie van de Afnemer zal de Nederlandse Zonnepanelen Unie het defect onderzoeken. De hiermee verband houdende kosten zijn voor rekening van de Nederlandse Zonnepanelen Unie, mits:

  • De meegeleverde (eventuele) “Connect”-module of P1-poort voor slimme meter en uitlezing naar behoren is aangesloten en functioneert.
  • De (eventuele) 4G-modules, die nodig zijn om op afstand het Systeem te bewaken en te monitoren, correct zijn verbonden.
  • U toestemming geeft om de slimme meetgegevens te verzamelen en te verwerken, zodat de Nederlandse Zonnepanelen Unie op afstand een diagnose van het Systeem kan stellen.

Deze meet- en uitleesvoorzieningen dienen te functioneren om een snelle en effectieve analyse van het defect mogelijk te maken, met inachtneming van de relevante privacywetgeving.


7. Continue connectiviteit

Gedurende de garantietermijn dient het Systeem verbonden te blijven met het netwerk via de (eventuele) “Connect”-module en/of 4G-modules. Uitzonderingen gelden wanneer onderbrekingen buiten uw invloed ontstaan, zoals een storing bij de internetprovider. Zonder deze stabiele verbinding kan de Nederlandse Zonnepanelen Unie geen diagnoses op afstand uitvoeren, wat de garantie kan beperken als een noodzakelijke beoordeling of firmware-update niet kan plaatsvinden.


8. Actie door de Nederlandse Zonnepanelen Unie

Wanneer de Nederlandse Zonnepanelen Unie bepaalt dat een defect binnen de garantie valt, zal zij naar eigen inzicht:

  • Het Systeem repareren,
  • Een onderdeel van het Systeem vervangen, of
  • Een financiële compensatie (creditnota) verstrekken, die overeenkomt met de dagwaarde van het defecte onderdeel op het moment van melden binnen de garantietermijn.

De aansprakelijkheid van de Nederlandse Zonnepanelen Unie voor gebreken aan het Systeem blijft beperkt tot de dagwaarde van het defecte onderdeel. Indirecte schade, zoals inkomstenderving of gevolgschade, valt niet onder de garantie. De aansprakelijkheid voor fouten onder de installatiegarantie beperkt zich tot het herstellen/vervangen van onderdelen of installatiefouten.


9. Retourzending van onderdelen uit het Systeem

Als de Nederlandse Zonnepanelen Unie besluit dat een onderdeel moet worden geretourneerd, zal zij u hierover instrueren. U dient de aanwijzingen omtrent verpakking en verzending op te volgen. Na ontvangst van het onderdeel beoordeelt de Nederlandse Zonnepanelen Unie of reparatie, vervanging of een andere oplossing noodzakelijk is. Eventuele extra transport- of behandelingskosten kunnen in rekening worden gebracht.


10. Niet-gedekte kosten

Kosten die niet onder de garantie vallen, komen alleen voor vergoeding in aanmerking als dit schriftelijk met de Nederlandse Zonnepanelen Unie is overeengekomen. Denk hierbij aan:

  • Reis- en verblijfskosten, of arbeidskosten bij het (de)monteren en opnieuw plaatsen van het Systeem;
  • De inzet van derden die u zonder voorafgaand overleg met de Nederlandse Zonnepanelen Unie heeft ingeschakeld voor reparatie- of vervangingswerkzaamheden.

11. Uitsluiting van garantie

Van deze garantie is uitgesloten of vervalt de garantie wanneer:

  1. U de toepasselijke algemene voorwaarden van de Nederlandse Zonnepanelen Unie niet naleeft.
  2. De (eventuele) “Connect”-module en/of 4G-modules niet continu gekoppeld blijven aan het Systeem, wanneer dat wél is vereist.
  3. Het Systeem of een onderdeel daarvan:
    • Schade oploopt door verkeerd gebruik, misbruik, nalatigheid of gebrekkig onderhoud.
    • Wordt aangepast zonder voorafgaande schriftelijke goedkeuring van de Nederlandse Zonnepanelen Unie.
    • Niet conform de relevante veiligheidsvoorschriften wordt gebruikt of bediend.
    • Op een andere locatie wordt geplaatst zonder schriftelijke toestemming.
    • Uitgerust is met ongeoorloofde of niet-goedgekeurde software, onderdelen of accessoires.
    • Ondeskundig of incorrect is voorbereid, geïnstalleerd of onderhouden door derden.
    • Niet functioneert vanwege extreme schommelingen in het elektriciteitsnet (zoals ernstige spanningspieken, stroomuitval, blikseminslag, enz.), of andere omstandigheden die buiten het normale bedrijfsrisico vallen.
    • Zwaar wordt beïnvloed door buitengewone weersomstandigheden, zoals zware sneeuwval of langdurige UV-belasting, die verder reiken dan reguliere Nederlandse weersinvloeden.
    • Onjuist is aangesloten op zonnestroomsystemen of de Omvormer door de Afnemer zelf of door een installateur die niet door de Nederlandse Zonnepanelen Unie erkend is.
    • Geïnstalleerd is op een locatie die niet voldoet aan de aanbevolen ventilatie- of temperatuureisen, of die blootstaat aan overstromingen en andere risicofactoren (bijv. in een kelder).

Normale slijtage, lichte cosmetische beschadigingen, technische oneffenheden of ontwerpkenmerken die de functionaliteit van het Systeem niet noemenswaardig aantasten, vallen eveneens buiten deze garantie.

 

— EINDE ALGEMENE VOORWAARDEN OPSLAGSYSTEEM—

 

 

 

SAMEN MET DE UNIE NAAR EEN BETER MILIEU?

SAMEN MET DE UNIE NAAR EEN BETER MILIEU?

Vraag vrijblijvend en kosteloos een adviesgesprek aan.